Travellerspointin Travel Blogit

Koh Lanta, Thaimaa

25.1.2009

semi-overcast 32 °C

Vauhdikas viikko (kuten edella oli tullut jo todettua)

Toivuttuamme Half Moon Partyista tiistaina menimme siis Koh Samuille, tavattiin Emmin kanssa niinkuin oli sovittu. Emmin jengi oli vuokrannut keskiviikoksi kalastajaveneen ja me paasimme koko paivaksi heidan mukaansa merelle kalastelemaan ja uimaan.

Torstaina jatkoimme etelaan suoraan Phi Phi Donille, joka on tunnettu The Beach elokuvan kuvauspaikkana. Phi Philla moikattiin Iisalmelaisia poikia, kaytiin paiva snorklailemassa ja ajelemassa kajakilla lahisaaristossa. Ja kun nyt oli lahdetty ihmisten ilmoille niin pitihan se vahan bilettaakin. Taidettiin ehka kolmatta kertaa koko reissulla laittaa ihan ripsiinkin varia. Ha. Oli kiva jutella valilla kotikielella muidenkin kuin toistemme kanssa.

Kuitenkin pari paivaa ruotsalaisia "Torremolinos" naamoja ja meininkia riitti ja oli aika siirtya sinne missa kuulee omat ajatuksensa.

Meilla on taalla Koh Lannalla aarettoman soma pikku bungalowi pienessa resortissa Klong Khong beachilla. Koko resort on kuin Peter Panin "mika mika-maasta". Otin kuvia bungalosta, mutta ei niista saa kiinni sita atmosfaaria mika taalla vallitsee. Kuistilla on iso ja sopivan loysa riippumatto, huone on koristeltu simpukka-mobileilla ja bampu-peileilla, nurkassa on "vaatekaappi" jossa on pienet puiset hengarit. Seinalla on hylly, johon joku matkaaja on hylannyt muutaman kirjan. Viidakkovessassa on huljusaavina savinen kaunis ruukku, ja samantyylinen saviruukku toimii myos lavuaarina. Nurkassa on suihku, jonka lattia on koristeltu simpukoilla ja muu vessanlattia on pienta valkoista kivea. Osa katosta puuttuu, mutta se vain tuo valoa majaan.

Tassa bungalossa on maailman paras sanky. Siina on kauniit violetit aasiatyylilla kuvioidut lakanat ja moskiittoverkko tekee sangysta prinsessamaisen. Sangyssa on kaunis paaty ja mahdutaan molemmat nukkumaan niinpain kun halutaan. Viikko on ollut rikkonainen ja on tullut majattua jos jonkinmoisessa murjussa, unet on jaany vahalle syysta jos toisesta, mutta taalla meita nukuttaa.

Etela-Thaimaa on vahan erinakoista kuin Ita-osa ja Keski-Thaimaa. Taalla on paljon sellaisia saaria, joissa vedesta vain nousee suoraa jyrkkaa valtavaa kalliota. Pohjoisempana saaret on enemman sellaisia, keskella vuoristoa ja viidakkoa, reunoilla hiekkarantaa. Ruoka ja kraasa on samaa. Etelassa ollaan enemman sellaisia etta halutaan jarjestaa kaikki puolesta. Esimerkiksi Lannalla, meilla oli vaikeuksia saada taksi satamasta majoitukseen, kun ei suostuttu ottamaan taksikuskin tarjoamia paikkoja. Puolesta suunnittelu on rasittavaa.

Taalla on selkeasti kalliimpaa, se kylla oli tiedossakin. Majoitus on kalliimpi ja ruokapaikka pitaa tosissaan katsella etta loytaa pohjoisemman vastaisia hintoja. Hintojen puolesta tanne kantsisi tulla off-seasonilla, esim. maaliiskuun lopulla tai myohemmin.

Nyt aletaan henkisesti valmistautua ensi sunnuntaina alkavaan luostarikoetukseen.

-veerula

Lähettäjä veerula 1:42 Arkistoitu paikkaan Thailand Kommentteja (0)

Pikapaivitys

24.1.

sunny 30 °C

Meilla on vasy silmissa ja jaloissa kun ollaan melkein viikko suihkittu menemaan rinkkojen kanssa paikasta toiseen. Meilla oli Koh Phanganilta lahtiessa vajaa kaksi viikkoa aikaa kierrella tata etelaa ennekuin siirrymme luostariin hiljentymaan. Siksi siis pitaa kiiretta ja rinkka alkaa tuntua selkalihaksissa.

Lahdimme siis Phanganilta tiistaina kohti Koh Samuita, jossa vietimme kaksi yota. Samuilta siirryimme toiselle puolelle Thaimaata, Koh Phi Phille. Sitakin paikkaa kesti sen kaksi yota ja nyt olemme Koh Lantalla.

Kirjoitellaan taas enemman kunhan loydetaan taas se meidan nakoinen paikka jostain, vaikka tamanhetkinenkin kommuunibungaloryhmittyma vaikuttaa ihan hyvalta, meilla on jopa oma viidakkovessa. Talla kertaa bungalosta puuttuu osa katosta ja elamaa on enemman kuin muurahaispesassa, mutta onpahan raikasta :)

Veerula kuittaa.

Lähettäjä veerula 0:33 Arkistoitu paikkaan Thailand Kommentteja (0)

Edelleen Koh Phangan, Thaimaa

18.1.2008

overcast 26 °C

Ladies and Gentlemen

Ollaan oltu melkosen liikkeessa koko viikko, tosin edelleen Koh Phanganilla. Tiistaina, muistaakseni, hyvastelimme Haad Juanin ja menille toiselle puolelle saarta. Ihmisten ilimoille, niin sanoakseni. Otimme vahan paremman majoituksen muutamaksi yoksi, jotta paastiin ensimmaisen kerran reiluun kolmeen viikkoon kuumaan suihkuun (lamminta vetta riitti tosin ehke 5 minuuttia) ja katottiin telkkaria.

Sydamet jai Haad Juanille, ja puhuttiin jo pariin otteeseen etta miksi me lahdettiin kun oli niin hyva olla, mutta ehka silloin on hyva vaihtaa maisemaa ku kaikki on hyvin. Sinne me palataan, jos joskun tahan maahan paasee takaisin. Ihmiset on ihania, ja niiden asenne ja ajaton elama.

Torstaina kaipasimme jo actionia, ja otimme mopedin ja kaasuteltiin katsomaan vesiputouksia, norsuja ja autioita pienia yksityisrantoja. Ajettiin mopolla silla ajamisen ilosta koko paiva, tietkin oli yllattavan hyvia ja jyrkkiin makiinkin tottuu ku koko paivan kaasuttelee.

Perjantaina taas vaihdettiin majoitusta ja kylaa, bungalowi ei oikein osunut nappiin ja kuunneltiin koko yo trancemusiikkia seinan takana olevasta baarista, ja katsottiin huoneen seinasta “Tosi TV – Animal Planetia”, kun kolkyt senttinen lisko pyydysti torakoita ja palasi aina seinalta vaatekaapin taakse tuijottamaan meita.

Lauantaina siis taas muutettiin. Illalla mentiin katsomaan Thai-boxingia (thai-nyrkkeily) Tapahtumassa oli seitseman ottelua, josta mainittakoon viimeinen. Englantilainen mies vastaan takalainen, ensimmaista eraa oli mennyt viisi sekunttia kun lansimaalainen pajotti thaikkua turpaan viidesti, loi polvella paahan ja ottelu oli paattynyt. Ehka se ei ollut ihan tasavertainen pari, jos thai-mies on lansimaalaista rinnan korkeudelle. Mutta pirun vikkelia potkijoita nama takalaiset.

Tanaan on sunnuntai ja me mennaan Half Moon Partyihin, jossa tanssitaan koko yo. Kunhan siita ollaan toivuttu niin vaihdetaan saarta ja mennaan moikkamaan Emmia perheineen Koh Samuille.

Veerula liikkuu siis todennakoisesti tiistaina.

Ps. Aiti, tajusin sen jalkeen ku puhuttiin puhelimessa etta odotit varmaan sielta paketista jotain mukavaa, ja siella olikin vain kirjoja seka paita. En uskaltanu laittaa mitaan ihku tuliaisia, koska postin tati pakkasi sen, ja huokutus pollia olisi ollut suurempi. Suomenkielisilla kirjoilla ne ei tee mitaan. Tuon sitten huhtikuussa. Ulla

Lähettäjä veerula 23:45 Arkistoitu paikkaan Thailand Kommentteja (1)

Haad Yuan, Koh Phangan

Veneretki

semi-overcast 26 °C

Kuten jo edellisessa kirjoituksessa kerroimme, uusi majapaikkamme sijaitsee poukamassa jonne on paasy vain veneella tai vaihtoehtoisesti voi ottaa kerran paivassa kulkevan neliveto-taksin laheiseen kylaan. Venematka kuitenkin kestaa vain sen 20min kun taas autolla vuoren yli meneminen tunnin.
Meidan oli pakko lahtea pikku poukamastamme nostamaan rahaa ja vahan tuulettumaan ihmisten ilmoille. Lahdettiin veneella matkaan ja jo mennessa tuuli oli aika kova ja vene keikkui huolestuttavasti. Vannottiin jo rannassa etta autolla mennaan takaisin. Syotyamme ja tehtyamme muut kyla-asiat alettiin selvittaa kotiinmenokyytia. Kavi ilmi etta vene oli siihen aikaan ainoa vaihtoehto, autot eivat lahteneet enaa pilkkopimeassa ajamaan.

Veneeseen meidan kanssa tuli amerikkalainen tytto, uusi-seelantilainen poika ja joku muu viela. Katsottiin siina etta tuuli oli vaan yltynyt ja etta mitenkahan tassa kay. Kysyttiin pelastusliiveja, mutta koska niita ei ollut kuin yhdet kukaan ei niita sitten ilennyt itselleen vaatia. Rannassa oli kunnon korkeat surffi-aallot, ja heti rannasta lahdettyamme aallot nostivat veneen etuosan kohti taivasta ja nakkasi sen sivuttain aallokkoon. Seuraava aalto tulikin sitten sivusta suoraan veneeseen. Tassa vaiheessa Ulla ja amerikkalainen tytto olivat pudonneet penkilta veneen pohjalle, ja kaikki olimme lapimarkia.

Tiesimme jo etukateen ettei ole kovinkaan harvinaista etta ne pikkuveneet kippaavat nurin lahdettaessa rannasta, mutta ei ajateltu etta sita meille sattuisi. Kuski sai kuitenkin veneen pois rannan aalloista ja paasimme matkaan. Merella aallot olivatkin sitten kuin isoja makia, veneessa oli hurja istua kun molemmin puolin nakyi vain monen metrin korkuinen seina vetta. Ei liene tarpeen kertoa etta kaikki huutivat jo kurkku suorana tassa vaiheessa. Jannitysta lisasi viela se, etta kuski alkoi riitelemaan rahasta siella merella, pysaytti veneen aallokkoon ja eika suostunut viemaan meita rantaan. Se Uusi-Seelantilainen poika kuitenkin oli ilmeisesti kuskin tuttu, ja han sai soviteltua tilanteen niin etta lopulta paasimme rantaan. Rannassa sitten saimme tietaa etta kuskimme oli aika kannissa.

Reissusta selvittiin talla kertaa pelkilla pintaruhjeilla, ko. veneeseen emme enaa astu. Seuraava kylareissu tehtiinkin sitten autolla vuoren yli.

Lähettäjä veerula 3:51 Arkistoitu paikkaan Thailand Kommentteja (0)

Haad Yuan, Koh Phangan, Thaimaa

8.1.2009

semi-overcast 30 °C

Lahdimme Bangkokista bussilla keskiviikkoiltana kuuden maissa ajelemaan kohti reppureissaajien paratiisisaarta, Koh Phangania. Matka oli yksi rasittavimmista tahan saakka, talla kertaa syy ei ollu teiden huonokuntoisuus tai kaistapainen ajo, painavastoin. Meno oli niin rauhallista etta pysahdyimme 600km matkalla kaksi kertaa johonkin tienvarsipysakille nukkumaan kahdeksi tunniksi. Oli niissa sentaan katot paan paalla, mutta hieman kummastutti ensimmaisella pysahdyksella kun kaikki komennettiin pihalle ja ilmoitettiin etta matka jatkuu kahden tunnin kuluttua.
Aamulla kello 7.00 meidan lautta lahti kohti saarta. Merenkaynti oli aika kovaa ja ruokatorvea pitkin ylos pyrki jatkuvasti edellispaivan pizzat ja oluet. Paasimme kuitenkin perille ilman ongelmia puolenpaivan tienoilla.
Saarelle paastyamme otimme jo tutuksi tulleen lavataksin ja ajelimme saaren toiselle puolelle jossa jarjestetaan lauantaina kuukausittaiset full moon-partyt. Juhliin osallistuu kaudesta riippuen 3000-30 000 juhlijaa ja musiikkitarjonnasta loytyy jokaiselle jotain.
Emme kuitenkaan jaaneet taaskaan paarannalle rysaan, vaan jatkoimme matkaa viela pienella pitkahantaveneella seuraavalle pienelle rannalle. Sielta loysimmekin hienon bambumajan jossa nailla nakymin aiomme levytella seuraavat x viikkoa.
Meidan biitsilta loytyy myos internet-yhteys, mutta nailla nakymin uusia asioita ei tule olemaan ennen juhlia. Nyt alkaa taas jonglooripallot heilumaan ja riippumatot riippuu mista roikkuu.

Veerula kuittaa.

Lähettäjä veerula 1:29 Arkistoitu paikkaan Thailand Kommentteja (0)

(Merkinnät 16 - 20, kokonaismäärä 31 ) « Sivu 1 2 3 [4] 5 6 7 »